Tijdelijke problemen met vergoedingen – er wordt gewerkt aan een oplossing

Op dit moment kunnen sommige cliënten te maken krijgen met problemen bij het vergoed krijgen van hun sessies. Dit heeft te maken met een recente systeemwijziging bij Vektis, die gevolgen heeft gehad voor de erkenningen van therapeuten die aangesloten zijn bij de VIV (Vereniging Integrale Vitaliteitkunde).

Wat is er aan de hand?

Vektis heeft vorige week een wijziging doorgevoerd in haar registratiesysteem. Daarbij zijn de erkenningen van de VIV op een andere status gezet. Volgens Vektis zou deze wijziging géén gevolgen hebben voor de vergoeding van sessies. In de praktijk blijkt echter dat sommige therapeuten tijdelijk niet meer zichtbaar zijn in de zorgzoekers van onder andere VGZ en Univé.

Omdat veel zorgverzekeraars hun systemen koppelen aan deze registers, kan dit ertoe leiden dat declaraties van cliënten in deze overgangsperiode (tijdelijk) worden afgewezen.

Wat wordt eraan gedaan?

De beroepsverenigingen VIV, FAGT en NVST – die sinds 1 juli samen verdergaan onder de naam Platform CGZ – werken momenteel met spoed aan een oplossing.
De komende dagen wordt ervoor gezorgd dat alle betrokken therapeuten een FAGT-erkenning ontvangen, met terugwerkende kracht vanaf 1 juli 2025. Zo ontstaat er geen onderbreking in de periode waarin behandelingen voor vergoeding in aanmerking komen.

Zorgverzekeraars werken hun zorgzoeker doorgaans dagelijks bij. Dat betekent dat therapeuten binnenkort weer zichtbaar zullen zijn in de systemen en dat declaraties weer normaal verwerkt kunnen worden.

Wat betekent dit voor cliënten?

Mocht een factuur in deze korte overgangsperiode zijn afgewezen, dan wordt geadviseerd om deze opnieuw in te dienen zodra de therapeut weer zichtbaar is in de zorgzoeker. De factuur wordt dan alsnog in behandeling genomen en kan alsnog worden vergoed.

Een apart FAGT-logo op de factuur is volgens de huidige informatie niet noodzakelijk. De juiste AGB-codes op de factuur zijn voldoende om in aanmerking te komen voor vergoeding.

Tot slot

Hoewel dit een vervelende en onverwachte situatie is, wordt er achter de schermen hard gewerkt om alles zo snel mogelijk te herstellen.
Bij EMDR Noord volgen wij de ontwikkelingen nauwgezet. Zodra er nieuwe informatie beschikbaar is, zullen wij die uiteraard delen.

Heeft u vragen over de vergoeding van uw sessies of problemen met een ingediende declaratie? Neem gerust contact met ons op, dan denken wij met u mee.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *